vsls

  • Home
  • Inductietraject
    • Contexten van de leraar
    • Startende leraren
    • Uitgangspunten schema
    • Toelichting schema
  • OGW
  • Omgaan Met Verschillen
    • Theorie
    • Workshop 1
    • Workshop 2
  • Ouderbetrokkenheid
    • Leerwerktaak leerjaar 1
    • Leerwerktaak leerjaar 2
    • Leerwerktaak leerjaar 3
    • Leerwerktaak leerjaar 4
    • Leerwerktaak docent
    • Workshop durendael
  • Pesten
    • Artikel sociale veiligheid
    • Artikel groepsvorming
    • Prezi
    • Putten uit de pratijk
    • Werkvorm kwartet
    • Werkvorm peststellingen
    • Werkvorm pestdilemma’s
    • Workshop
  • Home
  • Inductietraject
    • Contexten van de leraar
    • Startende leraren
    • Uitgangspunten schema
    • Toelichting schema
  • OGW
  • Omgaan Met Verschillen
    • Theorie
    • Workshop 1
    • Workshop 2
  • Ouderbetrokkenheid
    • Leerwerktaak leerjaar 1
    • Leerwerktaak leerjaar 2
    • Leerwerktaak leerjaar 3
    • Leerwerktaak leerjaar 4
    • Leerwerktaak docent
    • Workshop durendael
  • Pesten
    • Artikel sociale veiligheid
    • Artikel groepsvorming
    • Prezi
    • Putten uit de pratijk
    • Werkvorm kwartet
    • Werkvorm peststellingen
    • Werkvorm pestdilemma’s
    • Workshop

Workshop 1

Workshop VSLS – Werkgroep ‘Omgaan met Verschillen’

Inhoud van de workshop studenten leerjaar 4

Voor de collega-in-opleiding wordt de workshop ‘Omgaan met Verschillen’ in een verkorte versie aangeboden binnen het professionele, persoonlijke ontwikkeling (PPO) programma. 

 

De workshop ‘Omgaan met Verschillen’ is gericht op het nader uitdiepen van de diversiteit tussen leerlingen en de verschillen die al dan niet merkbaar zijn in de dagelijkse onderwijspraktijk. In deze workshop wordt door de workshopleider enerzijds praktische- en theoretische handvatten aangereikt om effectief om te gaan met verschillen. Anderzijds wordt er in deze workshop een beroep gedaan op de onderzoekende houding van de student; hem wordt gevraagd theorie te koppelen aan praktijkvoorbeelden om vervolgens aan de hand van een leervraag zelf tot leren te komen.

 

De workshop is onderverdeeld in een aantal onderdelen. Er zijn tevens onderdelen ter voorbereiding- en ter afronding van de workshop; de student wordt gevraagd de inhoud van de workshop op te nemen in het portfolio. De PPO bijeenkomst duurt 2 uur. De totale tijdsinvestering van de workshop bedraagt omstreeks 4 uur.

 

Opbouw van de workshop

 

Onderdeel 1 – ter voorbereiding op de bijeenkomst

De student wordt gevraagd voorafgaand aan de PPO bijeenkomst een les van zijn werkplekbegeleider (of een collega uit de vaksectie) te bezoeken rondom het thema Omgaan met Verschillen. Hij observeert de les m.b.v. de voorbeelden uit de scan Omgaan met Verschillen (School aan Zet) en benoemt de ‘good-practices’ die hij uit deze les kan opmaken. Hij beantwoordt hierbij de volgende vragen: 

  • Op welke manier houdt de docent rekening met verschillen tussen leerlingen? 

  • Welk ondersteunend materiaal zet de docent in om verschillen tussen leerlingen tegemoet te komen? 

  • Welk docentengedrag speelt positief in op de verschillen tussen leerlingen?

 

De student benoemt vervolgens welke onderdelen hij zelf uit de bezochte les zou willen inzetten om in te spelen op de verschillen tussen leerlingen. Hij vult hiervoor ook zelf de scan Omgaan met Verschillen in. 

 

De bezochte les en de ingevulde de scan Omgaan met Verschillen vormen samen het uitgangspunt voor de PPO bijeenkomst.

Onderdeel 2 – tijdens de bijeenkomst 

De student bespreekt zijn ingevulde scan Omgaan met Verschillen tijdens de eerste bijeenkomst met een andere deelnemer. Samen kijken zij welke leerdoelen n.a.v. de ingevulde scan naar voren komen. 

  • Welke leerdoelen hebben zij gemeen? 

  • Welke tips kunnen zij elkaar, a.d.h.v. de bezochte lessen en reeds opgedane onderwijservaring, geven? 

 

De student formuleert alvorens een uiteindelijke leerdoel rondom het thema Omgaan met Verschillen. De student formuleert zijn leerdoel ‘SMART’.

 

Onderdeel 3 – tijdens de bijeenkomst

De student ontvangt ‘good-practices’ van de workshopleider m.b.t. het thema Omgaan met Verschillen. De workshopleider wisselt (video)voorbeelden uit de praktijk af met hedendaagse theorieën die deze ‘good-practices’ onderbouwen. 

 

De student koppelt de aangeboden theorieën aan de bevindingen uit de scan Omgaan met Verschillen en zijn ‘SMART’ geformuleerde leerdoel. Hij beantwoordt hiervoor de vragen: 

  • Welke aspecten uit de behandelde theorieën kun je inzetten om je leerdoel te behalen? 

  • Welk docentengedrag laat je zien waardoor je rekening houdt met verschillen tussen leerlingen? 

 

Onderdeel 4 – tijdens de bijeenkomst

De student krijgt de tijd om een korte lesactiviteit te ontwikkelen waarin hij inspeelt op de verschillen tussen leerlingen. Het uitgangspunt voor zijn lesactiviteit zijn het ‘SMART’ geformuleerde leerdoel en de reeds opgedane theoretische kennis van het onderwerp. 

 

De student benoemt op welke wijze hij tijdens de lesactiviteit inspeelt op verschillen tussen leerlingen. Dit doet hij door te benoemen welk docentengedrag hij laat zien en door te verwijzen naar de theorie die dit positieve docentengedrag ondersteunt.

 

Onderdeel 5 – ter afronding van de bijeenkomst

Een aantal studenten krijgt de mogelijkheid om hun lesactiviteit in één minuut te pitchen aan de overige deelnemers. De student ontvangt feedback op zijn lesactiviteit in de vorm van tips en tops. De feedback is gericht op de manier waarop de student inspeelt op verschillen tussen leerlingen en de wijze waarop hij de theorie koppelt aan zijn docentengedrag.

 

Alle studenten reflecteren op de PPO bijeenkomst Omgaan met Verschillen en bepalen hoe zij de inhoud van de workshop terug laten komen in het portfolio. De studenten worden aangespoord de ontworpen leaseactiviteit rondom het thema Omgaan met Verschillen daadwerkelijk uit te voeren in de eigen lespraktijk.

 

VSLS-AOSM thema Omgaan met Verschillen 2017

Ondersteund door WordPress | Thema: Dream door vsFish.